Zendster

Vertrekpunt

De Webfabriek was een internetbedrijf gespecialiseerd in gerichte online-communicatie dat sites en online-toepassingen ontwikkelt, in eerst instantie voor de non-profit-sector. De Webfabriek begon zich ook bezig te houden met streaming videodistributie en kocht heel wat specifieke apparatuur aan, waaronder een internet satellietwagen. Deze streaming video-activiteit was in feite klaar om als afzonderlijke unit verzelfstandigd te worden.

“Topadvies heeft ons voor de spin-off zo goed begeleid dat we de oorspronkelijke activiteit hebben verkocht”

Traject

Topadvies zette twee spin-offscouts op dit dossier en coachte De Webfabriek met aangepaste stappen door deze transitie. Zo werd een salesplan opgesteld en de haalbaarheid daarvan grondig gecheckt. Vervolgens werd op basis van de commerciële mogelijkheden een businessplan opgesteld en fijngesteld. Topadvies nam tenslotte ook de zoektocht naar financiering voor de lancering van de spin-off voor zijn rekening.

Resultaat

Het resultaat was Zendster, intussen geïntegreerd in Storycatchers. De andere activiteiten van De Webfabriek werden verkocht aan webontwikkelaar WEBS en Zendster werd opgericht. Zendster verzorgde live videostraming en webcasts voor evenementen, conferenties, festivals en dergelijke. Zelfs op locaties zonder vaste internetlijn slaagde Zendster er nu in om met een live webcaststudio livebeelden op het internet te krijgen en was als marktleider voor live uitzendigen via het net een gegeerde prooi.